Meteorscatter z Černé Hory (4O3T) [2006]

Anton, ON6NL

Autor, ON6NL, navštívil v době mezi 4 a 11. srpnem stanici 4O3T během akce zvané DX-festival Černé Hory. Tato akce byla zorganizována v období mezi 20. červnem - 12. srpnem u příležitosti vyhlášení nezávislosti státu Černá Hora 28. června, kdy se tato země s číslem 336 dostala na seznam ARRL zemí DXCC.  Zde je jeho reportáž.

Naše každoroční IOTA DX-expedice sekce UBA Noord-Limburg slavila velký úspěch. Po víkendu a po 2300 QSO jsme vrátili se domů v neděli večer. Všechno vybavení jsme přinesli do Locova shacku (ON4IA), který ho  chtěl připravit pro naši cestu do Černé Hory. Luc byl totiž pozván aby se zúčastnil mezinárodního DX-festivalu v Černé Hoře, pořádaného u příležitosti vyhlášení nezávislosti Černé Hory.

Odjezd

V pondělí 31. července, v den původně plánovaného odjezdu, se mi ozval Luc se sdělením, že Theo ON4ATW se musel nečekaně vzdát své účasti na výletu a mě se zeptal, jestli bych nechtěl jet s ním. Bez Thea by prý jet mohl, ale způsobilo by to problémy se zavazadly. V úterý jsem se snažil najít vhodné kandidáty pro cestu na DX-clusteru, ON4KST-chatu a po telefonu..  Pak mi moje XYL řekla: Proč tedy vlastně nejedeš sám? Budeš to mít jako dárek k narozeninám! Rychle jsem začal shánět zařízení a potřebné věci, protože letět se už mělo 4. srpna v pátek v 01.00h. Na internetové stránce LTU, letecké společnosti, u které mi Luc rezervoval letenku, jsem zjistil, že radioamatérům je dovoleno vzít si sebou navíc zavazadlo o hmotnosti do 30 kilogramů zdarma. Protože pro Luca nebylo extra zavazadlo problém, přemýšlel jsem co bych ještě mohl vzít. Protože jsme měli být v Černé Hoře týden před předpovídaným maximem meteorického roje Perseid, myslel jsem, že to by byl dobrý nápad vzít si sebou nějaké zařízení pro MS na 144 MHz. Od Luca, ON4IA, jsem si proto půjčil laptop, Gerard, ON4AXU mi půjčoval svojí IC-706 a od Franka, PA4EME, jsem si půjčil PA a spínaný 60A zdroj. Na KV jsem mluvil s Hansem, PB2T, který byl už v Černé Hoře, který mi řekl, že tam viděl “něco” co vypadalo jako 2m yagi-anténa.

Eugene, ON8UK, nás dovezl na přistávací plochu. S registrací 80 kilogramů našich zavazadel nebyl žádný problém. Po pohodlném letu jsme přijeli do chorvatského města Dubrovník a taxíkem jsem se dostali na hranice s Černou Horou. Je jasné, že bedny s vybavením poutaly pozornost celních úřadů, ale poté, co jsem ukázal naše licence, projeli jsme Chorvatskou a Černohorskou hranici bez větších problémů. V  Herceg Novi jsme byly očekáváni Rankem, YT6A, který organizoval tuto DX akci. Cestou do klubu Luc mluvil o svých plánech na 160 metrech. Potom se Ranko ptal na moje plány a já jsem mu řekl, že mám nějaké plány být aktivní na 2m. Odezva Ranka, zkušeného KV-contestmana, byla nečekaně nadšená! Ranko nám říkal, že byl na VKV s klubem dlouho dobu QRV a nabídnul nám veškerou možnou pomoc.

Příjezd

Po pěkném výletu podél krásného černohorské pobřežní jsme přijeli do Klince. Tam jsme měli oběd se skupinou světoznámých KV-operátorů a povětšině času se mluvilo o Lucových myšlenkách na anténu na 160 metrů. Po obědě se operátoři rozdělili do tří pracovišť, které mohl DX-festival používat. Já jsem mohl jet na vrchol kopce Obosnik. To je sice jen čtyři kilometry od Klince, ale silnice byla tak špatná, že vyjet mi zabralo s autem 4x4 45 minut. Ale stálo to zato! Byl jsem ve výšce 600 metrů a jen ve vzdálenosti 700 metrů od Jaderského moře a na vrcholku kopce bylo množstvím 50 m věží přeplněných antén pro KV. Po příchodu Ranka na kopec jsem šokoval všechny operátory větou: A od teď už na KV neudělám ani jedno QSO!

Joop, PAoJMV - analýza QTH 4O3T, SW od VK2DBE - http://www.cplus.org/rmw/english1.html

První zkušenosti v pile-upu

Ale svů slib jsem porušil a vyzkoušel jsem si, jaké to je sedět na druhé straně KV piel-upu s 200 QSO za hodinu. Zda SSB nebo CW to nebylo žádným problémem. Piel-up japonských stanic na RTTY byl také nezapomenutelný. Mezitím jsme ovšem dali 10el yagi dvoumetrovou anténu na 6m trubkový stožár. Rotátor bohužel nebyl k dispozici. Pro točení s anténou jsem proto vždy musel vyjít ven, přeskočit přes díru, projít 5 metrů a pokusit se se nepřevrhnout haldu železobetonu. Ranko, který se staral hlavně o VKV, připravil 600 Watt PA. Příjem ale zklamal. Slyšeli jsem jen pár stanic z Řecka a Rumunska. Ranka napadlo vyměnit tuhle IC-706 za tu, která se používala pro 6m... a šum od rušení z KV pásem najednou zmizel a mohli jsme pracovat s italskými stanicemi podél celého pobřeží. Díky Frankovi, PA4EME byl také 600W lineár brzy ready.

Neděle

Během neděle jsme byli QRV v Alpe-Adria  contestu a byli jsme novým DXCC pro mnoho stanic z 9A, YU, SV, YO, IT a ZA. Nejdelší spojením byla I1 stanice na vzdálenost kolem 900 km.

V pondělí jsem konečně mohl použít svůj notebook, který byl do té doby používán na RTTY a mohl jsem nainstalovat WSJT 4.9.4. WSJT pracovalo velmi dobře a díky SpecJT bylo dobře vidět QRM, která produkovalo KV pracoviště. Přesto jsem začal volat CQ na WSJT MS frekvenci 144.370 MHz. První QSO se povedlo s Michelem, ON7EH v 21.53 GMT, které bylo také prvním qso ON-4O. Hned co jsem mu dal RRR-report, v další periodě mi od něj přišlo "73 3T". Mezitím jsem dostal report od PA4EME a druhé QSO bylo v logu už v 21.55 GMT. Potom jsem dělal v 22.13 OK1UAK a poté jsem už dělal jednu stanici za druhou. Některé spojení byl snadná, některá těžší a musel jsem dlouho čekat, než jsem zdekódoval  finální roger přes QRM z KV. Mezitím mi chodily zprávy od stanic, které mě slyšely velmi dobře, ale nemohly se dovolat. Každé stanici jsem se rozhodl věnovat 15 minut a potom jsem začal zkoušet další. Také jsem měl hodně QRN od bouřky a pro někoho, kdo pochází z ploché krajiny bylo velmi působivé vidět bušit blesky do údolí pod kopcem! Elektřina na kopci také někdy vypadla na několik hodin.

Odrazy 4O3T přijímané u Linse, PA3CMC

S QTH, které byly blízko pobřeží a horami na východě jsem dělal většinu spojení směrem do severozápadní Evropy (PA, DL, G, F, ON a SP). Jediní, kteří přišli z jiného směru byli UT6UG a YO4FNG. ODX bylo qso s GB2LD na vzdáleností 2011 km. Velké překvapení bylo pro mě velký počet spojení do OE  a HA, které jsou ze 4O pro MS QSO velmi blízko, přibližně kolem 475 km. Poslední dny bylo vidět, že se blíží Perseidy; odrazy kolem 20 sekund nebyly vzácností  a DL8YHR byl slyšet po dvě periody nepřetržitě, což znamenalo single burst, který trval minimálně 85 s.

EME a MS

Potom mě v jednom okamžiku zavolal Luc, který byl právě na KV pracovišti s tím, že dělal na 17 m spojení s Davem, W5UN, který se ptal po možnosti EME skedu. Západ Měsíce měl nastat přibližně kolem 4h místního času ráno na jihozápadu, tedy ze směru, kde jsme měli volný výhled na moře. Obloha byla bezmračná a tak jsem mohl nasměrovat anténu do přímky s odrazem Měsíce v moři. Byla to nezapomenutelná podívaná! V 01.35 GMT už jsme přijímali bez problémů první signály W5UN. Běžel jsem to sdělit na KV pracoviště. Potom dělal Ranko spojení s  KB8RQ. Bohužel pokusy s dalšími stanicemi při východu Měsíce se nezdařily.

Provoz na 2m MS budil velký zájem mezi KV operátory, zvláště pak u N6OX. Také k nám přijelo na návštěvu několik VKV operátoru, jakými byli například YT6Y a YT7AW. Také jsme měli mimořádnou schůzku s Veselin, YU6A, který je prezidentem černohorského radioklubu. Veselin se věnoval MS provozu už v sedmdesátých letech, tedy v době, kdy se pro MS používalo zrychleného záznamu na magnetofonový pásek a jedna perioda trvala 5 minut.

Také za námi přijela místní státní televize aby si udělala několik záběrů do svého populárního pořadu o vědě, alespoň podle toho, co mi bylo řečeno.  Byl jsem potom překvapený, když jsem zjistil, že jsem byl v hlavních TV zprávách ve 20. hodin!

Během Perseid jezdil na 2m MS pod 4O3T Z32AF

Zájem přijet a dělat odtud 2m spojení měla řada hamů a tak mě přišel vystřídat do Obosniku Z32AF.  Pro tuto příležitost si sebou vzal dokonce 3x 10el yagi.

První spojení z 4O3T do zahraničí na 144 MHz:

G4DEZ, 9H1PA, EA5ZF,
EA6VQ

EME : W5UN

V pátek 11. srpna jsem z Obosniku odjel se slibem, že se zase někdy na nějaký KV závod vrátím. Ranko zase slíbil, že bude QRV s klubem na VKV v závodech a bude jezdit MS (a EME?).

Dohromady jsme udělali přes 100 spojení via Tropo, 115 spojení via MS a 2 spojení via EME.

Zařízení se u nás skládalo z  IC-706 + PA Mirage B 1018G (cca. 160W) +  PA Skysat (cca 600W), z interfacu BuxComm, notebooku IBM ThinkPad, 10el yagi antény, 5. metrového stožáru a WSJT 5.9.4. Žádný předzesilovač, žádný rotátor a jen jeden mikrofon, který se musel oželet na pásmu 50 MHz. Když jsem vrátil domů, dělal jsme potom na 2m spojení s  4O3T dvakrát po sobě, jednou via MS a po druhé přes E-sku CW (mikrofon jim chyběl, protože jsem si ho vzal sebou domů)... To byl ale týden!

se svolením Franka, PA4EME a Antona, ON6NL článek přeložilOK1TEH z webu: http://home.planet.nl/~veld2785/column1106.pdf